maandag 25 februari 2008

Memories, aflevering 14


Pa:
"En 1961 was ook het jaar, en dit na dat J.F.K Kennedy president van de V.S.geworden is, van belangrijke mijlpalen van de ruimtevaart. Op 12 April wordt Yoeri Gagarin de eerste Russische Kosmonaut in de ruimte.
Op 12 mei wordt de Amerikaan Alan Shepperd als de tweede man de ruimte in gelanceerd. In augustus van hetzelfde jaar bouwen de Oost-Duitsers de Berlijnse muur om Oost- en West-Berlijn van elkaar te scheiden.

1962. Lesgever Hout en marmernabootsing aan de Stedelijke Technische school van Tienen.
Hoe kwam ik er toe?
Bij opknapwerk in een van de woonhuizen van de Citrique Belge had ik op een sierboog in een hal, marmerimitatie toegepast. Mijn vorige werkgever, Gustaaf Peeters, was in bewondering hiervoor.
Toeval of niet. In de Afdeling Schilderen van de technische school van Tienen waren, wegens ziekte en overlijden van de twee leerkrachten, onverwacht twee vacante betrekkingen.
Peeters raadde me aan, aan de examens hiervoor deel te nemen. Ik twijfelde toch, maar liet me toch overhalen.
Ik had voldoende de tijd om me voor te bereiden tot de praktische gedeelten gezien ik, geluk met ongeluk kunnen we het noemen, wegens een werkongeval met een teenbreuk opgezadeld zat en dus ruim de tijd had om me in te oefenen.
Ik slaagde voor de proeven en mocht met Guy Raeymaekers, die ook geslaagd was voor reclameschilderen, starten. De lessen werden toen alleen de zondagvoormiddag gegeven. Later verving de zaterdagcursus de zondaglessen.
De school van de stad Tienen werd naar de provincie Brabant overgeheveld en er volgde een officiƫle benoeming voor ons.
Ondertussen kochten we ons huis dat we tot dan nog in huur hadden van de schoonouders. Op 21 01 62 ondertekenden we de verkoopakte."

Geen opmerkingen: